Hujan.


Aku suka hujan.
Aku suka bau hujan.
Aku suka mandi hujan.
Aku suka keadaan hujan.
Aku suka hujan yang membasahi bumi bagi menyelamatkan tumbuhan yang terkapai untuk mati.
Hujan.
Entah kenapa aku suka tenung air hujan yang mengalir deras dalam longkang. Bagi aku air hujan yang mengalir dalam longkang membawa kotoran jauh pergi. Macam manusia juga. Kalau kita menangis, entah pada satu ketika kita akan rasa puas buang segala yang terbuku dalam hati melalui air mata.
Hujan.
Merupakan satu kenikmatan. Membendung panas mentari dan selindungkannya melalui air hujan yang turun menyembah bumi. Aku ingat lagi. Dalam umur 10 tahun macam tuh aku naik basikal sama-sama dengan arwah adik pergi sekolah agama rakyat sesi petang. Pada masa aku kayuh basikal tuh tiba-tiba hujan turun renyai-renyai. Masa air hujan kena muka aku, macam ada satu perasaan yang aku tak tahu nak describe macam mana. Sejuk dan pedih tapi pada masa yang sama merupakan satu perkara gembira yang aku lalui bersama arwah adik. Kadang-kadang kitaorang turun basikal dan pimpin basikal semata-mata nak main air yang ada atas jalan raya masa tuh. Masa sampai rumah kitaorang mesti basah lenjun sekali dengan kasut-kasut sekolah. Maka, hujan telah beri aku kepada satu memori bahagia yang aku tak boleh nak kongsi dengan siapa-siapa. Kalau hujan tak turun aku tak tahu kenapa aku rasa macam tak lengkap pula hidup aku. Itulah kisah aku dengan hujan. Tapi semakin meningkat dewasa neyh dah lama aku tak rasa hujan. Dah lama aku tak rasa mandi hujan dan dah lama juga aku tak tanya khabar hujan. Motif ? Haahahahahaha

Popular Posts